Návrh na úpravu kompetencií obecnej polícii


V nadväznosti na riešenie problémov miest a obcí znižujúcich kvalitu života a bezpečnosť obyvateľov obcí súvisiacich s intenzitami tranzitujúcej cestnej dopravy, nerešpektovaním dopravných predpisov a dopravného značenia vodičmi nákladných a osobných automobilov (najmä najvyššej povolenej rýchlosti, aktuálnej rýchlosti v závislosti na objektívne skutočnosti, zákazu jazdy vozidiel vybraných kategórií a hmotnostné limity vozidiel) sme v minulosti navrhovali zavedenie spoplatnenia ciest II. (resp. III.) triedy mýtom, čím sme chceli dosiahnuť zníženie intenzít dopravy a/alebo zvýšenie výberu finančných prostriedkov za používanie ciest vozidlami istej kategórie. Nakoľko Ministerstvo dopravy a výstavby SR neplánuje v dohľadnej dobe realizovať projekt spoplatnenia ciest nižšej kategórie v TTSK, navrhujeme ako alternatívu pristúpiť k úprave kompetencií obecnej polície. Toto riešenie sme mali takticky v pláne odporučiť po zavedení spoplatnenia ciest II. triedy ako doplnkové riešenie eliminácie opísaných problémov miest a obcí.

Návrh

Navrhujeme upraviť obecnej polícii kompetencie tak, aby Obecná polícia mohla kontrolovať, vynucovať a sankcionovať nedodržiavanie pravidiel cestnej premávky a legislatívy súvisiacej s riešením premávky na pozemných komunikáciách v blokovom konaní, ale i v konaní v zmysle objektívnej zodpovednosti a mohla účinne riešiť a postihovať:

  1. Rýchlosť vozidiel v obci a jej bezprostrednej blízkosti (napr. na vjazde do obce);
  2. Prekročenú hmotnosť a hmotnostné parametre vozidiel prechádzajúcich obcou;
  3. Parkovanie a státie vozidiel v obci na pozemných komunikáciách;
  4. Zákazy a príkazy jazdy motorových vozidiel;
  5. Jazdu pod vplyvom alkoholu v obci.

Kompetencie a možnosti bude potrebné upraviť tak, aby bolo možné v maximálnej možnej miere využiť automatizované technické prostriedky na zaznamenávanie a detekciu porušenia pravidiel (automatické váhy, stacionárne bez-obslužné radary a pod.)

Posilníme tým možnosti  starostom a primátorom tak, aby si mohli základné problémy riešiť vo vlastnej kompetencii a v tých obciach, kde dochádza k častým problémom umožniť riešenie problémov.

Zároveň v obciach s častým porušovaním predpisov a legislatívy sa očakáva nie len eliminácia problémov, ale aj príjem z pokút,  z ktorého by bolo možné financovať (prispievať na chod)  obecnú políciu v nevyhnutnom rozsahu.

Zámer a cieľ

  1. Zvýšenie bezpečnosti v obciach a eliminácia rizík súvisiacich s rýchlou jazdou vozidiel;
  2. Zníženie nadmerného hluku a opotrebenia ciest preťaženými nákladnými vozidlami;
  3. Zvýšenie príjmov obcí z pokút (výber pokút by mal byť príjmom obce),

Legislatíva súvisiaca s obecnou políciou a riešením priestupkov:

  • Zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov
  • Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 532/2003 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov v znení vyhlášky č. 456/2009 Z.z.
  • Nariadenie vlády Slovenskej republiky o skúškach odbornej spôsobilosti príslušníkov obecnej polície a o odbornej príprave príslušníkov obecnej polície
  • Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
  • Zákon Slovenskej národnej rady č. 524/1990 Zb. ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch

Dopad

  1. Zvýšenie príjmov obce z porušení pravidiel;
  2. Zvýšenie zamestnanosti (vytvorenie pracovných pozícií obecných policajtov) v obci;
  3. Negatívny dopad len na tie subjekty, ktoré porušia pravidlá.

[1] Návrh nie je konzultovaný s právnikmi a je zjednodušeným odporúčaním, bez dôkladnej analýzy dotknutej legislatívy.