Poškodené násypy na D4/R7

Prosím Vás o vyjadrenie k poškodeniu násypu na D4 pri Jarovciach, ktorý je po víkendovej búrke na niektorých miestach vplyvom erózie úplne, alebo čiastočne rozpadnutý.

Zhotoviteľ D4R7 Construction sa k erózii na násype vyjadril, že pri výstavbe diaľnice je to úplne bežné a nebude to mať žiadny vplyv na integritu násypu…Momentálne sú práce na tomto úseku pozastavené a násyp opravia pri jeho dokončovaní.

1. Súhlasíte s vysvetlením zhotoviteľa o poškodení násypu? Je to naozaj bežné, že sa násyp môže úplne či čiastočne rozpadnúť po silnejšom daždi? Čo to svedčí o (ne)stabilite a kvalite násypu?

Integritu a kvalitu násypov a podložia netreba podceňovať, pretože práve kvalita násypov a podložia ciest vo vzťahu so zlým odvodnením býva dôvodom erózie a následne zlej kvality ciest na Slovensku – najmä voda, ktorá narúša podložia následne spôsobí prepady častí vozoviek a ich deštrukciu. Pri stavbe D4/R7 bola práve kvalita a zloženie násypov a podložia predmetom kritiky zo strany médií, či odbornej verejnosti. Nechceme však o tom špekulovať, pretože pri stavbe sú zodpovedné a kompetentné subjekty, ktoré potvrdzujú správnosť stavebných postupov a použitých materiálov a preto v tejto fáze je potrebné skontrolovať najmä to, či je dodržaná projektová dokumentácia a použitý predpísaný materiál a jeho štruktúra. Je potrebné pripomenúť, že stavbu D4/R7 bude 30 rokov spravovať koncesionár a prípadné chyby bude musieť v priebehu stavby odstraňovať na vlastné náklady, to však neznamená, že dielo nemusí byť odovzdané v poriadku a v súlade s projektovou dokumentáciou – a práve tento súlad by mal byť preskúmaný.

2. Mal by podľa vás špeciálny stavebný úrad rozhodnúť o odstránení alebo prebudovaní problematickej časti násypu pri Jarovciach?

Pri erózii svahu nemusí byť hneď nutné jeho odstránenie – existujú spôsoby, ako je možné erózii zabrániť a to napríklad aj zatrávnením takým typom rastlín, ktoré zabezpečia súdržnosť svahov. Opäť však pripomínam, že všetko musí byť v súlade s projektovou dokumentáciou.

Neobvykle silné dažde a prívaly vody môžu spôsobiť isté poškodenie cestnej infraštruktúry a jej súčastí a toto je určite pri posudzovaní potrebné brať do úvahy. Nesúhlasíme však, že toto by sa malo stať pri silnejšom daždi – hovoríme tu o ojedinelých a výnimočných prípadoch, ktoré nie sú pre dané podnebie bežné (napr. storočná voda)

Len pre zaujímavosť, Trnavský samosprávny kraj odmietol pred časom pre podobné dôvody prevziať do majetku a správy cesty a mosty odovzdané v rámci D4/R7, pri ktorých boli zistené aj podobné nedostatky.